Pages

Tuesday, July 20, 2010

Cum poti sa eviti un accident

Citeam zilele trecute rezultatele unui studiu (nu-l mai gasesc, din pacate) care spunea ca 60% din soferii implicati intr-un accident nici macar nu ating frana. Nu exista urme de franare, sunt atat de ezitanti si surprinsi incat nu mai ajung sa franeze.

Normal ca atunci cand ajungi intr-o situatie limita, din vina ta sau a altuia, intervine elementul de surpriza. Care te poate paraliza cateva fractiuni de secunda, suficient insa ca tu sa pierzi sansa de a evita accidentul sau de a micsora amploarea impactului. Iar asta este o problema majora, din cauza careia multe accidente ar putea fi evitate.

Sunt chestii care nu se invata la scoala, pentru ca tu – din punct de vedere fizic – esti la un nivel normal cu al celorlalti. Scoala de soferi nu-ti dezvolta reflexele, de exemplu. Este scoala de soferi, nu de piloti. In schimb, pe masura ce castigi experienta la volan, trebuie sa te autoeduci in sensul asta. Sa stii cum sa previi si sa stii sa reactionezi cand se intampla.

Atentia este – evident – cea mai importanta. Cu cat vezi/simti mai repede o situatie periculoasa, cu atat ai mai mult timp sa faci ceva pentru a scapa de ea. Asta nu inseamna sa conduci strangand cat poti de volan, cu transpiratia siroaie pe tine si cu piciorul incordat ca sa-l poti pune repede pe frana. Nici vorba. Trebuie sa fii relaxat si calm. Si sa-ti lasi ochii in alerta, gata sa reactionezi cand iti comunica ceva ce nu este in ordine.

O chestie pe care unii (putini) o aplica instinctiv este folosirea vederii periferice. Asta inseamna ca, atunci cand mergi in coloana, nu te uiti concentrat in stopurile masinii din fata. Este bine sa te concentrezi pe masina din fata masinii din fata ta.Adica sa “focalizezi” doua masini departare. De ce? Pai in acest fel observi cand acea masina face o manevra brusca (franeaza, derapeaza) si poti reactiona chiar mai repede decat cel din fata ta. Esti in avantaj, pentru ca manevra de evitare a celui din fata ta nu te mai surprinde. In vreme ce tu privesti la masina din fata masinii din fata, vederea periferica il supravegheaza chiar pe cel din fata ta. Si vei observa daca el are probleme si face o manevra brusca. Chestia asta nu e chiar usoara, dar daca vrei te obisnuiesti relativ repede.

Sangele rece, adica pastrarea calmului. Chiar daca prima senzatie este de groaza, trebuie s-o indepartezi rapid. Pentru ca nu ti-o permiti. Lucrurile se intampla foarte rapid si tu ai nevoie de fiecare milisecunda. Trebuie sa faci ceva. Intuitiv, trebuie sa incerci sa eviti impactul. Sa franezi, sa pastrezi controlul volanului, chiar daca masina derapeaza. Chiar daca stii ca va avea loc impactul, trebuie sa actionezi. O secunda cu piciorul pe frana si tot conteaza, pentru ca vei reduce din viteza de impact si asta poate fi diferenta intre moarte si ranire.

Cunoaste-ti masina!
Ca sa poti avea sanse sa iesi cu bine dintr-o situatie critica trebuie sa cunosti limitele masinii. Cum reactioneaza la schimbarea brusca de directie, cum derapeaza, cum folosesti cat mai eficient ABS-ul, etc. De fiecare data cand esti aproape de un accident, aproape totul se reduce la a pastra controlul masinii. Multi oameni mor pentru ca nu se stapanesc in momentele critice si nu stiu sa-si controleze masina.

Normal, poti sa fii un foarte bun sofer si tot sa ti se intample. Dar intr-o situatie critica, vrei sa ai 5 sanse din 10, nu una din 10 ca sa scapi, nu?

Sursa: motorstory.ro

No comments:

Post a Comment

Ai ceva de zis? Comenteaza!